Psychologia przestrzeni

Motto zajęć z psychologii przestrzeni:

Zmień miejsce z którego patrzysz.

Góra tylko z doliny wydaje się wielka.

Zig Ziglar

Celem kursu jest zapoznanie uczestnika z podstawami psychologii , organizacji wystroju wnętrza.; strefami przestrzennymi człowieka i dystansami personalnymi. W zwartej  i użytkowej formie,  popartej ćwiczeniami praktycznymi zaprezentowane zostaną  idee i prawa, sposoby  dopasowania aranżacji wnętrza do celów realizacji celu osobistego, rodzinnego, biznesowego.

Na zajęciach nauczysz się:

  • funkcji przestrzeni i ogólnego plan funkcjonowania człowieka w przestrzeni,
  • rozpoznawania strefy przestrzennych człowieka i skutków ich naruszenia,
  • korzystania z wiedzy o strefach przestrzennych człowieka w relacjach i funkcjach społecznych typu: sklep, biuro, szkoła, praca, komunikacja zbiorowa, wojsko,
  • definiowania i rozpoznawania dystansów personalnych jako-niewerbalnych komunikatów,
  • rozróżniania stref i skutków naruszeń przestrzeni personalnych,
  • postrzegania relacji personalnych na podstawie zajmowanej przestrzeni,
  • opanujesz praktyczne umiejętności manipulowanie przestrzenią;
  • wywoływania relacji interpersonalnych,
  • poprawy wizerunku własnego,
  • zwiększenia prawdopodobieństwa sukcesu,
  • jak zawładnąć przestrzenią,
  • jak do niej wtargnąć,

Poniżej przedstawiamy Wam szerszy wstęp do zajęć psychologia przestrzeni, prowadzonych w naszej Szkole przez profesora Zbigniewa Królickiego.

Myśląc o swoim

  • rozwoju,
  • sukcesie,
  • szczęściu,
  • udanym związku
  • czy powodzeniu w biznesie

nie lekceważ psychologicznego aspektu przestrzeni ?

A co to takiego ?

Takie pytanie wcale mnie nie dziwi bo nieliczni, dzisiaj jeszcze specjaliści, nie  mówią  o tym głośno i w niewielu miejscach można nauczyć się tych zasad.

Na pewno każdy z nas pamięta takie momenty, gdy wchodząc do pokoju, domu, firmy poczuł się od razu dobrze, a z kolei innym razem coś nas odrzuciło.

W jednym sklepie robimy zakupy chętniej, a inny omijamy z daleka. Czujemy coś intuicyjnie, lecz nie zadajemy sobie pytania, dlaczego tak jest?

Nie zastanawiamy się też nad tym, że wiedzę i umiejętności, można zobiektywizować i wykorzystać np 

  • do urządzania domów,
  • hoteli,
  • biur,
  • dekoracji wystaw sklepowych;
  • aranżacji wnętrz pokoi, 
  • projektowania salonów,
  • punktów usługowych

w taki sposób aby

„przestrzeń pracowała dla Ciebie”.

Zdajemy sobie sprawę z tego dopiero post factum .

Gdy wybudowaliśmy piękny dom, każdy z domowników ma komfortowy pokój,  urządziliśmy  fantastyczną sypialnię, salon i kuchnię a nie chce się w tym domu mieszkać,  w kuchni nikt nie gotuje bo rodzina je na mieście, rozpada  się związek – to na pewno zastanowimy się :

Gdzie popełniliśmy błąd ?

Czy lubisz tracić pieniądze ? 

Zapytam  dokładniej : duże pieniądze ?

Odpowiesz oczywiście : nie.

To dlaczego chcesz zrobić coś i wydać pieniądze na coś, co z góry jest skazane na niepowodzenie?

Jeżeli po wybudowaniu nowoczesnego hotelu w jednym z miast wojewódzkich w naszym kraju przez trzy miesiące nie zjawił się ani jeden klient; jeżeli po modernizacji znakomicie działającego SPA  obroty spadły o 60 % a restauracja w rynku starego miasta po wymianie drzwi wejściowych świeci pustkami; jeżeli galeria handlowa w najatrakcyjniejszym  budynku  w mieście nie przyciąga ale wręcz odstrasza kupujących (autentyczne przykłady)  to każdy  „zdrowo rozsądkowy”  właściciel będzie szukał przyczyny i zastanowi się „o co tu chodzi”.

Jeżeli wyremontowałeś lokal na swoją działalność ,  dołożyłeś starań, energii i niemałych pieniędzy , i jest tam wszystko –oprócz klientów, to wtedy być może dotrze do  ciebie fakt, że wszyscy poprzedni właściciele tego lokalu tez bankrutowali!

I być może wtedy  trzeba  poszukać  czegoś więcej.

Pierwiastka wydawało by się irracjonalnego, niewidzialnego – a generalizując : psychologiczno- przestrzennego.  Ale jeszcze lepiej jest zrobić to na samym początku- przed wydaniem tych pieniędzy.

Warto poznać  psychologiczne zasady zagospodarowania przestrzeni.

To zdecydowanie coś więcej niż architektura krajobrazu,  aranżacja czy architektura wnętrza, którą można powierzyć  

  • projektantom,
  • dekoratorom ,
  • specjalistom od wystroju. 

To swoiste połączenie estetyki, mody z funkcjonalnością ,ergonomią, logistyką  i celami, którym dana przestrzeń ma służyć, ale także z pierwotnymi, atawistycznymi skłonnościami człowieka.

Może to być profilaktyka,  poważny środek terapeutyczny pomagający w trudnych problemach emocjonalnych i psychologicznych  lub działalność neuromarketingowa.

Jeżeli uwzględni się ogólny plan funkcjonowania człowieka w przestrzeni zwany „terytorialnością”;

połączy go ze znany każdemu psychologicznym oddziaływaniem barw i kształtów; potrzebą symetrii i „dystansami personalnymi” to nagle okaże się ,że fizyczne elementy otoczenia- ściana sąsiedniego budynku, narożniki innych domów, kierunek ruchu ulicznego, słup, latarnia, kształt drzwi,  itp.  wpływają w sposób konkretny na potencjalnego klienta:

  • ”Tak” ,
  • ”Nie”,
  • ”Wejść”,
  • “Nie wejść”.

Wpływają na chęć działania, zdolność do podejmowania ryzyka.

W biurze:

  • pozycja biurek,
  • miejsca przy stole narad,
  • kształt kwiatów,
  • szafy,
  • obrazy,
  • nawet kierunek otwierania drzwi wpływa na naszą koncentrację,
  • błędy,
  • decyzje,
  • plany,
  • projekty,
  • relacje międzyludzkie.

Jak wynika z wiekowego doświadczenia i obserwacji, poprzez „przestrzeń”  istnieje też możliwość wywoływania i kształtowania postaw człowieka.

Drogą  odpowiedniej modyfikacji fizycznych (działających na zmysły- wzrok, zapach, dźwięk, dotyk) elementów przestrzeni  można wpływać ,  zmieniać, ukierunkowywać  zachowania człowieka.

Stąd tak wielka popularność tej sztuki  w Australii, w Hong – Kongu w Stanach Zjednoczonych czy innych „cywilizowanych” bogatych i niezwykle pragmatycznych krajach.

Paradoksalnie, najlepsze efekty i rezultaty, potwierdzane w wymierny sposób dawało np. zastosowanie zasad feng shui  czy Was Tu w  biznesie, usługach, handlu.

Wymierne, bo określane konkretną sumą przychodów, zysków, czy procentem wzrostu dochodów.

To zdroworozsądkowi biznesmeni , chodzący twardo po ziemi i skrupulatnie liczący pieniądze najszybciej, również w naszym kraju, przekonują się do tych zasad. Wielu z nich twierdzi, iż pomimo tego ,że nic nie rozumieją z tej „chińszczyzny” to  są zbyt praktycznymi ludźmi, aby lekceważyć co, co istnieje od kilku tysięcy lat, szczególnie gdy coraz liczniejsze firmy ze Wschodu, znające dobrze te sekrety, stanowią poważną konkurencję.

Teraz zapewne myślisz : To oczywiste. 

  • Dobre urządzenie „firmy” ,
  • harmonia i  estetyka; 
  • atmosfera domu;
  • aranżacja  pokoi z uwzględnieniem specyfiki przeznaczenia

jest ważne ?

Ale co jeszcze? 

No właśnie jest tego dosyć dużo.

Pozornie nieznaczące elementy wyłapywane przez podświadomość mogą mieć w firmie  istotny wpływ na poziom dochodów, wartość akcji, samopoczucie klientów.

W domu –

  • na relacje i komunikację miedzy  domownikami,
  • budowę związku;
  • sen, 
  • wypoczynek a nawet na to co przyrządza się w kuchni. 

Warto poznać  te niezwykle pragmatyczną wiedzę i  zastosować.

Mogę Cię zapewnić, że to nie tylko odpowiedź na proste pytania; 

  • jak pomalować ściany,
  • jak ustawić biurka ,
  • gdzie umiejscowić komputery, jakie dobrać kwiaty?

Efekty Cię zaskoczą, to Ci gwarantuję.

Dodaj komentarz